Onsdagstræf

Onsdagstræf er hyggeligt samvær og spændende foredrag i ét. Hver anden onsdag i lige uger i sæsonen, mødes vi i Sct. Peders Kirkes Sognelade kl. 10.00-11.30. En typisk onsdag starter med en fællessang, dernæst kaffe og brød, og så et foredrag – vi runder tillige af med en sang. Deltagerne er oftest seniorer, men alle er naturligvis velkomne. Stemningen er god disse onsdage, og der er mulighed for en snak omkring bordet over kaffen.

Det er gratis at deltage, men kaffe og brød koster 30,- kr. Alle de indkomne midler går ubeskåret til Sct. Peders Kirkes Julehjælp, der hvert år i december deles ud til værdigt trængende ansøgere.

18. september 2024 kl. 10.00:

Musikalske eventyr på New Zealand

Monica Tønning vil fortælle om sit år som udvekslingsstuderende i New Zealand, hvor hun tog et år af sin konservatorieuddannelse som performer, kammer- og orkestermusiker på cello. Et år der bød på mange indtryk, musikalske oplevelser, skøn natur og nye venner og kollegaer. Monica tager sin cello med til musikalske åndehuller i fortællingen, og der vil blive vist billeder fra turen.

2. oktober  2024 kl. 10.00:

Villa Villakulla

Astrid Lindgren - Emils, Pippips og Ronjas mor

Onsdagstræf med Carsten Holm, der fortæller om Astrid Lindgrens forfatterskab.

16. oktober  2024 kl. 10.00:

Demens og sang

Claus Christensen udforsker med dette foredrag, hvordan sang og musik kan forbedre livskvaliteten og styrke hukommelsen for dem, der lever med demens. Foredraget vil dække en introduktion til demens og dens påvirkning på hjernen, hvordan musik kan fremkalde minder og forbedre kognitive funktioner, samt præsentere succesfulde musikterapiprojekter fra hele verden. Der vil være rørende personlige fortællinger og en interaktiv session, hvor deltagerne får mulighed for at opleve musikkens effekt førstehånds. Vi vil også dykke ned i den nyeste forskning, der understøtter musikterapiens fordele, og diskutere, hvordan samfundet kan fremme brugen af musik i demenspleje.
Kom og bliv inspireret til, hvordan sang og musik kan skabe lysere øjeblikke og dybere forbindelser for dem, der lever med demens!

30. oktober 2024 kl. 10.00:

Grundtvig og Nordens Mytologi

Sognepræst Lise Flindt Damsgaard fra Magleby-Ørslev-Holsteinborg Pastorat vil fortælle om Grundtvigs liv og lære med fokus på nordens mytologi.
I 1832 udgiver N.F.S. Grundtvig sin 2. udgave af 'Nordens Mytologi'. I forordet til dette værk formulrerer han for første gang sine tanker om menneskelivet, ånd og frihed. 'Nordens Mytologi' bliver således et banebrydende værk i Grundtvigs forståelse af menneskeliv og kristenliv.

13. november 2024 kl. 10.00:

Fra ateist til kristen

Sognepræst Ole Bach Piekut vil give en introduktion til kristendommen hos C.S. Lewis.
Ud fra Lewis levnedshistorie og i særdeleshed hans bøger gives en introduktion til den forkyndelse af klassisk kristendom der er kendetegnede for C.S Lewis store forfatterskab.
En ting er sikkert, når man er i selskab med den omvendte ateist C.S Lewis og hans formidling af kristendom: Man bliver ikke strøget med hårene!

27. november 2024 kl. 10.00:

Juleafslutning

En skøn blanding af musik, sang og fortælling, når Lissi Rasmussen spiller på sit akkordeon og spreder julestemning.